Tuesday, August 25, 2009

Azam Puasa

Sebenarnya sebelum bulan puasa saya berazam dengan suami saya agar tidak berbuka di luar atau membeli makanan di pasar2 ramadhan coz last year puasa kami berjaya memasak makanan tanpa membeli makanan di luar atau makan di restoran2 atau kedai2 atau di hotel2.....

Walaupun makanan yg dimasak tak seGrand mana tapi sekurang2nye kami tidak membazir seperti tahun2 sebelumnye yg kami membeli seperti nak makan 10 org tapi cuma ada 2 adult aje dirumah ini, last2 makanan tersebut kami buang...kan membazir namanye...kalau ada bela ayam, boleh gak bagi kat ayam...

Harini dah puasa yg ke-4, tapi saya belum dapat peluang memasak di rumah...nampaknyer azam tu cuma tinggal kenangan....
1st puasa - berbuka kat rumah mak abah di kampungku with my siblings
2nd puasa - berbuka kat Rest.Just Thai,OU
3rd puasa - berbuka kat Hotel Grandbluewave, kawan belanja...TQ
harini, puasa ke-4?....tadi Hanz baru jer call kata dia kat pasar ramadhan....uwaaaa...camner nak berazam ni....baru cadang2 nak masak blackpepper chicken...harap2 dia beli tak ikut nafsu...

ooo harini saya masak karipap permintaan suami saya...lain2 makanan kena tunggu hanz balik.

4 comments:

*gorjesmum* said...

bestnye dia buka kat luar je

wei aku nk tnye kalo nak ltk nuffnang tu mcmane?gi kat website dia dulu ke? pastu watpe?

uMmi said...

ko register kat website dia dulu...nuffnang.com.my....pastu nnt dia bgtau nak buat apa...juz follow jer

cza said...

wah..bagus la azam tak nak beli kat luar. mmg elok masak sendiri kan..lg selamat utk makan, kebersihan pun terjaga. dan yg penting lebih mengeratkan hubungan kekeluargaan dan memberi keberkatan dalam berpuasa. apa pun utk hari2 seterusnya masih boleh masak lg kan.

uMmi said...

zawiyah...alhamdulillah dah dua hari dapat masak di rumah...cuma ada gak beli kueh sikit2 kat bazaar...harap hari2 seterusnye dapat memasak di rumah..