Friday, January 15, 2010

Mari berhutang $$$$$$$$

Wei! takkan la saya nak ajak kawan2 berhutang...tapi nak ajak mengumpat...sebenarnye niat saya nak bagi tips...alkisah nye saya nak cerita pasal penghutang....

Pada tahun 2008 yg lepas adala seorang hamba allah ni, meh saya namakan dia si A....Si A ni datang ke suami saya...dia tanya pasal credit card...pas cerite2 pasal credit card, rupa2nya dia nak pinjam sejumlah wang dengan suami saya, sebanyak rm500 untuk bayar credit card dia....suami saya serba salah...masa tue bulan puasa...suami saya pun cerita kat saya yg si A nak pinjam duit, cam saya ni cepat kesian...bila dipikirkan saya tak tau pun background si A ni, samada dia bayar semula or tidak kalau kami bagi pinjam rm500 tu, kami pun uji si A ni dgn amount yg kecil dulu....maka dengan itu kami setuju nak bagi si A ni cuma rm50 je, suami keluarkan duit rm50, then bagi kat si A...kita tgk dia ni boleh bayar or not...lagipun masa tue nak raya..kena pikir jugak nak bagi makabah kita, perbelanjaan kite pas raya...yg kite ni tak tau bile dia nak bayo balik....

Keesokan harinye saya pun berborak2 dengan bini si A...tanya bini si A ni petang ni berbuka puasa apa? biasala org pompuan nak cari idea masak kena bertanya....bini si A ni pun kata harini nak berbuka kat KFC...Then bini si A ni pun cerite, sepanjang bulan puasa ni dia tak pernah masak, coz suami dia beli aje di luar, di pasar....uik! akupun tiap2 hari memasak (nak jimat di bulan puasa)...Pastu bini si A ni cerite yg dia pakai baju dan barang2 branded...uik! masih terkezut lagi....bile suami saya balik rumah saya pun cerite la kat suami apa yg saya borakkan dengan isteri si A ni...suami kata tak pe la...

Tunggu punya tunggu dah setahun...si A ni tak pernah bayar pun hutang dia tue...Nasib baik kami bagi pinjam rm50 ajer....kalo rm500 mau gigit jari....Baru2 ni suami adala jumpa dgn seorg biznesmen...meh saya namakan biznesman ni si S...Si S ni kenal la dgn si A ni...Suami saya pun berborak dgn si S ni...Borak punya borak, rupa2nye si A ni memang kaki hutang...Si S kata hutang dia keliling pinggang....owwhhh ye ke...suami tak pulak cerite kat si S ni, bahawasanya si A ni pernah berhutang dengan kami dan tak bayar until now...

Moral disini, kami takkan bagi hutang lagi kat ko si A...kalo ko bayo rm50 tue bolehla kami bagi pinjam lagi rm500...wakakaka....  mari kita tenung2kan....

2 comments:

*gorjesmum* said...

skang ni mi susah nak pecaya kat orang bab bab pinjam duit ni...

uMmi said...

wan, kalau adek beradik or teman rapat boleh terima lagi...kira halal...ni org luar...